Kenniscolleges Feli-X

Bijgewerkt: 23 dec 2020

Volg eens een kenniscollege van Feli-X en maak kennis met een van onze inspirerende onderwerpen. In drie uur tijd gaan we aan de slag met één van de onderwerpen uit ons uitgebreide aanbod.


Kenniscolleges Feli-X

Kenniscolleges



Positieve psychologie - Positieve relaties donderdag 7 januari 2021


Tijdens dit kenniscollege staat het onderdeel “relaties” centraal. Het gaat hier om elk type relatie dat je met een ander kunt hebben. Dus over liefdesrelaties, werkrelaties, vriendschapsrelaties, de relatie tussen jou en je eigen kind en natuurlijk de relatie tussen jou en je leerlingen. Hoewel we alle onderdelen kort voorbij laten komen, ligt de focus vooral op het concept van verbinding maken met elkaar. Daarnaast zullen we kijken naar welke factoren helpen bij het opbouwen van een positieve relatie. Aan het einde van dit Kenniscollege zul je begrijpen waarom het hebben van sociale relaties cruciaal is voor je eigen welbevinden. We zullen vanuit de ontwikkelingspsychologie de link leggen met de sociale ontwikkeling die een kind doormaakt op de basisschool, zodat je bij elke leeftijdscategorie grofweg weet wat je kunt verwachten van een kind. Op die manier weet je welke interventies geschikt zijn en wat je kunt doen om gezonde, positieve relaties te ontwikkelen bij kinderen op school.



Positieve psychologie - Betekenis dinsdag 9 februari 2021


Tijdens dit kenniscollege staat het onderdeel “betekenis” centraal. Hoe voeg jij betekenis toe aan jouw leven? Waarvoor kom jij ‘s ochtends je bed uit? Voor wie of wat ga jij door het vuur? Het zijn vragen die wellicht leiden tot een antwoord op de vraag wat jou betekenis geeft in dit leven. In het Engels gebruikt men vaak de term “meaning”. Hoewel het spiritueel aandoet, is deze term wetenschappelijk onderzocht en zijn concrete, dagelijkse dingen die je doet die te maken hebben met betekenis/meaning.


Positieve psychologie - Prestaties woensdag 17 maart 2021


Tijdens dit kenniscollege staat het onderdeel “prestaties” centraal. Je kent ze wel: kinderen die ontzettend veel in hun mars hebben, maar telkens op school of thuis vastlopen en niet kunnen laten zien wat ze allemaal kunnen. Wat doe je dan? Er zijn verschillende bewezen effectieve strategieën die je kunt inzetten om vastgelopen kinderen weer “aan de gang” te krijgen. Hoewel die strategieën zeer handig en noodzakelijk zijn, gaan wij tijdens dit Kenniscollege over Prestaties de andere kant belichten. Hoe leer je kinderen preventief omgaan met presteren zodat ze niet vastlopen? Wat kun je doen om kinderen te laten ervaren dat hard werken leidt een goed gevoel? Het kunnen presteren en iets van jezelf neerzetten is een wezenlijk onderdeel van je welbevinden. Je goed voelen lukt niet als je alleen maar leuke en makkelijke dingen doet, daar horen uitdagingen en obstakels bij. In dit kenniscollege zullen we de link leggen tussen prestaties en welbevinden.




Onderstaande kenniscolleges hebben plaatsgevonden in 2020? Wil je weten wanneer ze weer gaan plaatsvinden? Meld je aan voor de nieuwsbrief van Feli -X !


Mindfulness en yoga in de klas donderdag 5 november 2020


Mindfulness en yoga voor kinderen: je hoort er steeds meer over en misschien heb je er zelf ook wel een positieve ervaring mee. Wil je graag met de kinderen in jouw klas starten met mindfulness- en yoga-activiteiten, maar mis je nog handvatten om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan? In dit kenniscollege krijg je concrete tips over hoe je mindfulness en yoga in kunt zetten in de klas.



Positieve psychologie - Positieve emoties dinsdag 27 oktober 2020


Tijdens dit kenniscollege staat het onderdeel “Positieve Emoties” centraal. Welke emoties ervaar jij? Hoe ga jij om met teleurstellingen? Hoe reageer jij op positieve situaties? Wat kun jij doen om jezelf nog gelukkiger te maken? En misschien nog wel belangrijker: hoe ga jij kinderen de vaardigheden leren zodat zij op een gezonde manier met hun emoties kunnen omgaan? Een van de onderzoekers die veel heeft gedaan rondom dit thema is Barbara Fredrickson. Zij heeft onderzocht en uitgevonden dat verschillende positieve emoties ons letterlijk openstellen voor nieuwe ervaringen. Ze vergroten ons gevoel van innerlijke ruimte, competentie en autonomie. Hoe meer wij zelf leren onze emoties ten positieve te beïnvloeden en te kanaliseren, hoe groter de positieve ruimte is vanaf waar we onze levens, ons werk en onze relaties kunnen bekijken.


Wie ben ik? dinsdag 10 november 2020


De vraag “Wie ben ik eigenlijk?” zwerft al eeuwenlang door ons bewustzijn. In iedere persoonlijke ontwikkelings-training komen vragen terug als Waar sta je voor? Wat wil je bereiken? Wat zijn je talenten? Tijdens dit Kenniscollege duiken we een beetje dieper naar misschien wel een van de meest essentiële vragen in het leven: Wie ben ik? Aan de hand van verschillende theorieën en filosofische uitgangspunten gaan we kijken of we een stapje dichter bij je echte zelf kunnen komen. De basis van goede begeleiding bij kinderen is namelijk dat je start bij zelfkennis en zelfbewustzijn. Als jij al niet weet wie je bent, hoe ga je kinderen dan begeleiden op hun reis naar zelfontdekking?


Positieve psychologie - Flow & Engagement dinsdag 1 december


Tijdens dit kenniscollege staat het onderdeel “Flow & engagement” centraal. Je kent het vast wel: zo opgaan in een activiteit dat het lijkt alsof de tijd vliegt. Voor je het weet ben je uren verder en heb je niet gedacht aan eten, drinken of je ellenlange to-do lijst. Je bent volledig in het hier en nu en helemaal betrokken bij wat je aan het doen bent. Of dit nou wandelen, lezen, schilderen, werken of spelen met je kinderen is, dat maakt niet uit. Dit gevoel van flow, aanwezig zijn, betrokken zijn, in het moment zijn, is een van de onderdelen van het PERMA-model. Mihaly Csikszentmihalyi heeft dit gevoel, deze staat van zijn onderzocht en omschreven als “flow”. Dat is het punt waarbij de uitdaging hoog is en je op je toppen van je kunnen kunt presteren.

Ervaring oud-deelnemer

Ik werk met kinderen die enorm in hun hoofd zitten, maar veel moeite hebben met wat ze voelen. Ze willen alles rationaliseren. Maar als ze niet lekker in hun vel zitten, dan zullen ze ook niet tot leren komen. Als je jezelf leert begrijpen, is dat misschien wel de belangrijkste voorwaarde om tot leren te komen."

Meer weten?

Wil je meer weten over ons aanbod? Neem dan contact met ons op!